Czym są sprzęgła hydrokinetyczne i jak działają?
Przeniesienie sił z napędu na koła może odbywać się w różny sposób. Do urządzeń, które stosuje się do tego celu w wielu pojazdach, należą sprzęgła hydrokinetyczne, popularne m.in. w automatach. Co to za część i na czym polega jej działanie? O tym dowiesz się z artykułu na stronie. Przeczytaj go już teraz.
Sprzęgło hydrokinetyczne – czym jest i jak działa?
Komponent ten został opracowany na początku XX wieku. Sprzęgła hydrokinetyczne składają się z pompy i turbiny, a istotnym czynnikiem, wpływającym na ich działanie, jest ciecz. Płyn (olej, emulsja lub woda) zamknięty w korpusie opisywanego modułu znakomicie nadaje się do przenoszenia momentu obrotowego między jednostką napędową i skrzynią biegów a wałem korbowym. Wirnik znajdujący się w pierwszej wyżej wymienionej części wprawia ją w ruch, zmieniając energię mechaniczną w kinetyczną, a ta porusza łopatkami turbiny, przekształcając znów siłę kinetyczną w mechaniczną. Aby cały ten układ działał prawidłowo, ciecz musi wypełniać go w 70-80%.
Praca sprzęgła hydrokinetycznego jest bardzo płynna, jednak jego wykorzystanie wiąże się z widocznymi stratami mocy, co z kolei powoduje wyższe spalanie. Nowoczesne rozwiązania jednak pozwalają zredukować ten efekt, dzięki czemu współcześnie są one bardziej ekonomiczne.
Gdzie znajduje zastosowanie?
Tego typu rozwiązanie najczęściej wykorzystywane jest w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów. Tyczy się to zarówno aut osobowych, jak i ciężarówek. Nie nadaje się jednak do samochodów sportowych, a raczej SUV-ów i limuzyn konstruowanych z myślą o wygodnej jeździe.
Wymiana czy regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego?
Jak każdy element, tak i ta część może w pewnym momencie ulec awarii. Wtedy pojawia się pytanie – czy kupić nowy moduł? Czy też poddać obecny regeneracji? Druga opcja stanowi kompromis cenowy i jakościowy, dlatego, jeśli szukasz oszczędności – powinieneś wybrać taką usługę lub – ewentualnie – kupić produkt regenerowany.